OBJEKTIF AM
Pada akhir pengajaran dan pembelajaran Tingkatan 1, murid dapat :
1. Mengetahui kesan malnutrisi;
2. Menyatakan institusi kekeluargaan dan isu berkaitan;
3. Menerangkan peranan dan tanggungjawab setiap ahli keluarga;
4. Menghuraikan masalah remaja dan cara menghadapinya;
5. Mengamalkan keperluan makanan berdasarkan piramid makanan;
6. Mengklasifikasikan ubat dan dadah; dan
7. Mengaplikasi prinsip dan prosedur Danger, Response, Airways, Breathing, Circulation,
Defibrillator ( D.R.A.B.C. D).
POST BY : ZULHILMI
Pada akhir pengajaran dan pembelajaran Tingkatan 1, murid dapat :
1. Mengetahui kesan malnutrisi;
2. Menyatakan institusi kekeluargaan dan isu berkaitan;
3. Menerangkan peranan dan tanggungjawab setiap ahli keluarga;
4. Menghuraikan masalah remaja dan cara menghadapinya;
5. Mengamalkan keperluan makanan berdasarkan piramid makanan;
6. Mengklasifikasikan ubat dan dadah; dan
7. Mengaplikasi prinsip dan prosedur Danger, Response, Airways, Breathing, Circulation,
Defibrillator ( D.R.A.B.C. D).
TUNJANG PEMBELAJARAN 1 : KESIHATAN
DIRI DAN KELUARGA
|
||
BIDANG/UNIT
PEMBELAJARAN
|
HASIL
PEMBELAJARAN
|
CADANGAN
AKTIVITI PEMBELAJARAN
|
1.
Kesihatan Diri.
Malnutrisi merupakan
masalah pengambilan zat makanan yang tidak mencukupi/berlebihan.
(i) Definisi
(ii) Jenis penyakit
malnutrisi
(iii) Kesan
malnutrisi
- kurang darah
- sembab
- mudah pitam
- tidak bermaya
- obesiti
|
Murid
dapat :
ARAS 1
-Menyatakan maksud
malnutrisi.
-Menyenaraikan
penyakit malnutrisi.
ARAS 2
-Menjelaskan kesan
penyakit malnutrisi.
ARAS 3
-Mengenalpasti tanda
dan symptom malnutrisi.
|
Guru boleh merujuk
cadangan berikut bagi mencapai hasil pembelajaran.
-Perbincangan
tentang jenis
penyakit malnutrisi.
-Kuiz.
-Kajian kes
berkaitan tanda dan
simptom pengidap
malnutrisi.
-Menggunakan rujukan
pelbagai
media berkaitan
dengan akibat
malnutrisi.
-Melawat hospital.
Guru juga boleh
mencadangkan
aktiviti
pembelajaran lain mengikut
kebolehan murid.
|
2.
Kekeluargaan.
Setiap ahli keluarga
mesti memainkan peranan masing-masing bagi memantapkan institusi
kekeluargaan dan
mengelakkan masalah
kekeluargaan.
(a) Institusi
kekeluargaan
(i) Makna
perkahwinan
(ii) Kerukunan rumah
tangga
(iii) Menghormati
- orang tua
- orang sakit
- orang berkeperluan khas
(b) Isu kekeluargaan
(i) Persefahaman
(ii) Menghormati
antara satu sama lain
(iii) Jurang
generasi
(iv) Lari dari rumah
|
Murid
dapat:
ARAS 1
-Menyatakan makna
perkahwinan dan kerukunan rumah tangga.
-Menyatakan cara
menghormati orang yang lebih tua, ahli keluarga yang sakit dan orang
berkeperluan khas.
-Menyatakan isu-isu
semasa kekeluargaan.
ARAS 2
- Menerangkan cara
penjagaan warga tua, ahli keluarga yang sakit dan orang istimewa.
ARAS 3
- Membincangkan
peranan ahli keluarga untuk
mencapai ciri-ciri
keluarga bahagia.
|
- Menyediakan
folio tentang isu kekeluargaan.
- Main
peranan.
- Perbincangan
dalam kumpulan kecil.
- Meneroka
isu sumbang mahram
|
TUNJANG PEMBELAJARAN 2 : GAYA HIDUP
SIHAT
|
||
BIDANG/UNIT
PEMBELAJARAN
|
HASIL
PEMBELAJARAN
|
CADANGAN
AKTIVITI PEMBELAJARAN
|
1.
Pemakanan
Semua jenis makanan
dapat dikelaskan kepada empat aras dalam piramid makanan.
Piramid makanan
(i) Aras Satu
- Bijirin, hasil
bijirin dan ubi-ubian
(ii) Aras Dua
- Buah-buahan dan
sayur-sayuran
(iii) Aras Tiga
- Ikan, ayam, daging
dan kekacang
- Susu dan hasil
tenusu
(iii) Aras Empat
- Lemak, minyak dan
gula
|
Murid
dapat:
ARAS 1
- Menyatakan
kumpulan makanan dalam setiap aras piramid makanan.
ARAS 2
-Menjelaskan peranan
kumpulan
makanan pada setiap
aras piramid
makanan.
ARAS 3
-Merancang hidangan
makanan seimbang pada sarapan pagi, makan tengah hari
dan makan malam.
|
- Merujuk piramid makanan
- Perbincangan dalam
kumpulan
kecil tentang
piramid makanan
- Menyediakan folio
- Kuiz
- Analisis makanan
harian murid
|
2.
Pengurusan konflik dan stres
Stres boleh berlaku
berpunca daripada pelbagai situasi dalam kehidupan.
Pengurusan konflik
dan stres
(i) Maksud
(ii) Punca
(iii) Cara mengatasi
|
Murid dapat:
ARAS 1
-Menyatakan maksud
konflik dan stres.
-Menyatakan
sebab-sebab berlaku konflik dan stres.
ARAS 2
-Menjelaskan kesan
konflik dan stres.
ARAS 3
-Menceritakan
pengalaman menghadapi konflik dan stres dan cara mengatasi.
|
- Perbincangan dalam
kumpulan
kecil tentang
pengurusan konflik
dan stress
- Lakonan
|
3.
Penyalahgunaan bahan
Dadah adalah
berbahaya, namun ia boleh digunakan sebagai ubat untuk merawat penyakit.
Penggunaan tanpa nasihat doktor boleh memudaratkan.
(a) Definisi
(i) Dadah
(ii) Ubat
(b) Klasifikasi
dadah dan ubat
|
Murid
dapat:
ARAS 1
-Menyatakan definisi
penyalahgunaan bahan iaitu dadah dan ubat.
ARAS 2
-Mengklasifikasikan
dadah dan ubat.
ARAS 3
-Membincangkan
|
- Merujuk pelbagai
media
berkaitan dadah dan
ubat.
-Perbahasan bahaya
dadah.
-Membuat poster.
-Perbincangan
tentang
penyalahgunaan dadah
dan
ubat.
|
TUNJANG PEMBELAJARAN 3 : KEBERSIHAN
DAN KESELAMATAN PERSEKITARAN
|
||
BIDANG/UNIT
PEMBELAJARAN
|
HASIL
PEMBELAJARAN
|
CADANGAN
AKTIVITI PEMBELAJARAN
|
1.
Keselamatan
Akta pengguna diadakan
bagi melindungi pengguna daripada tertipu. Pengguna mesti tahu hak mereka
sebagai pengguna.
Akta dan
Undang-Undang
(i) Hak pengguna
(ii) Agensi terlibat
- Kementerian
Perdagangan
Dalam Negeri dan Hal
Ehwal
Pengguna
- Gabungan
Persekutuan Pengguna Malaysia (FOMCA)
www.fomca.org.my/
|
Murid dapat:
ARAS 1
- Menyenaraikan hak
dan tanggungjawab
pengguna.
ARAS 2
- Menjelaskan
peranan agensi yang
terlibat dalam hal
ehwal pengguna.
ARAS 3
- Membincangkan
bagaimana
pengguna boleh
menggunakan
perkhidmatan agensi
yang terlibat .
|
- Merujuk pelbagai
media berkaitan hak pengguna.
- Menjalankan kajian
kes berkaitan akta dan
undangundang pengguna.
- Menyediakan folio berkaitan
dengan akta dan
undang-undang
pengguna.
|
2.
Pertolongan cemas
Prosedur dan
penilaian awal ke atas mangsa kemalangan atau pesakit yang tidak sedar akan
diri (unconscious). Kecederaan dan bantu mula
(i) Prinsip dan
prosedur D.R.A.B.C.D
- D : danger (bahaya)
- R : response (gerak
balas)
- A : airways (laluan
pernafasan)
- B : breathing (bernafas)
- C : circulation
(edaran darah)
- D : defibrillator (Defibrillator) |
Murid dapat:
ARAS 1
- Menyatakan prinsip
dan prosedur
D.R.A.B.C.D.
ARAS 2
- Menerangkan cara
melakukan D.R.A.B.C.D.
ARAS 3
- Menunjuk cara
prosedur pertolongan cemas D.R.A.B.C.D. dengan berkesan.
|
- Tunjuk cara
- Menyediakan folio berkaitan kecederaan dan bantu mula |
0 comments:
Post a Comment