OBJEKTIF AM
Pada akhir pengajaran dan pembelajaran Tingkatan 1, murid dapat :
1. Mengetahui kesan malnutrisi;
2. Menyatakan institusi kekeluargaan dan isu berkaitan;
3. Menerangkan peranan dan tanggungjawab setiap ahli keluarga;
4. Menghuraikan masalah remaja dan cara menghadapinya;
5. Mengamalkan keperluan makanan berdasarkan piramid makanan;
6. Mengklasifikasikan ubat dan dadah; dan
7. Mengaplikasi prinsip dan prosedur Danger, Response, Airways, Breathing, Circulation,
Defibrillator ( D.R.A.B.C. D).
Pada akhir pengajaran dan pembelajaran Tingkatan 1, murid dapat :
1. Mengetahui kesan malnutrisi;
2. Menyatakan institusi kekeluargaan dan isu berkaitan;
3. Menerangkan peranan dan tanggungjawab setiap ahli keluarga;
4. Menghuraikan masalah remaja dan cara menghadapinya;
5. Mengamalkan keperluan makanan berdasarkan piramid makanan;
6. Mengklasifikasikan ubat dan dadah; dan
7. Mengaplikasi prinsip dan prosedur Danger, Response, Airways, Breathing, Circulation,
Defibrillator ( D.R.A.B.C. D).
TUNJANG PEMBELAJARAN 1 : KESIHATAN
DIRI DAN KELUARGA
|
||
BIDANG/UNIT
PEMBELAJARAN
|
HASIL
PEMBELAJARAN
|
CADANGAN
AKTIVITI PEMBELAJARAN
|
1.
Kesihatan Diri.
Malnutrisi merupakan
masalah pengambilan zat makanan yang tidak mencukupi/berlebihan.
(i) Definisi
(ii) Jenis penyakit
malnutrisi
(iii) Kesan
malnutrisi
- kurang darah
- sembab
- mudah pitam
- tidak bermaya
- obesiti
|
Murid
dapat :
ARAS 1
-Menyatakan maksud
malnutrisi.
-Menyenaraikan
penyakit malnutrisi.
ARAS 2
-Menjelaskan kesan
penyakit malnutrisi.
ARAS 3
-Mengenalpasti tanda
dan symptom malnutrisi.
|
Guru boleh merujuk
cadangan berikut bagi mencapai hasil pembelajaran.
-Perbincangan
tentang jenis
penyakit malnutrisi.
-Kuiz.
-Kajian kes
berkaitan tanda dan
simptom pengidap
malnutrisi.
-Menggunakan rujukan
pelbagai
media berkaitan
dengan akibat
malnutrisi.
-Melawat hospital.
Guru juga boleh
mencadangkan
aktiviti
pembelajaran lain mengikut
kebolehan murid.
|
2.
Kekeluargaan.
Setiap ahli keluarga
mesti memainkan peranan masing-masing bagi memantapkan institusi
kekeluargaan dan
mengelakkan masalah
kekeluargaan.
(a) Institusi
kekeluargaan
(i) Makna
perkahwinan
(ii) Kerukunan rumah
tangga
(iii) Menghormati
- orang tua
- orang sakit
- orang berkeperluan khas
(b) Isu kekeluargaan
(i) Persefahaman
(ii) Menghormati
antara satu sama lain
(iii) Jurang
generasi
(iv) Lari dari rumah
|
Murid
dapat:
ARAS 1
-Menyatakan makna
perkahwinan dan kerukunan rumah tangga.
-Menyatakan cara
menghormati orang yang lebih tua, ahli keluarga yang sakit dan orang
berkeperluan khas.
-Menyatakan isu-isu
semasa kekeluargaan.
ARAS 2
- Menerangkan cara
penjagaan warga tua, ahli keluarga yang sakit dan orang istimewa.
ARAS 3
- Membincangkan
peranan ahli keluarga untuk
mencapai ciri-ciri
keluarga bahagia.
|
- Menyediakan
folio tentang isu kekeluargaan.
- Main
peranan.
- Perbincangan
dalam kumpulan kecil.
- Meneroka
isu sumbang mahram
|