ASSIGMENT EDMODO
Modal RM1 juta.
Apakah jenis perniagaan yang hendak dijalankan? Mengapa?
Bagaimana untuk memastikan perniagaan anda UNTUNG?
- dengan modal 1 juta kami akan membuka kedai motosikal sewa bagi memudahkan pergerakan seseorang untuk mengelakkan diri daripada kesesakan jalan raya..bagi yang kerja pejabat,tidak lewat ke tempat kerja.bagi pelajar tidak lewat ke kuliah.motosikal yang disediakan adalah jenis yang terbaru. servis ditanggung oleh kami.kemudahan pengambilan motosikal yang rosak juga disediakan...diskaun disediakan untuk pelajar...(mohd farid & muhd zulhilmi)
ASSIGMENT 2
Apakah jenis perniagaan yang hendak dijalankan? Mengapa?
Bagaimana untuk memastikan perniagaan anda UNTUNG?
- dengan modal 1 juta kami akan membuka kedai motosikal sewa bagi memudahkan pergerakan seseorang untuk mengelakkan diri daripada kesesakan jalan raya..bagi yang kerja pejabat,tidak lewat ke tempat kerja.bagi pelajar tidak lewat ke kuliah.motosikal yang disediakan adalah jenis yang terbaru. servis ditanggung oleh kami.kemudahan pengambilan motosikal yang rosak juga disediakan...diskaun disediakan untuk pelajar...(mohd farid & muhd zulhilmi)
ASSIGMENT 2
Tahniah... ramai yang dah respons tentang jenis perniagaan yang hendak dijalankan dan beberapa sebab telah diutarakan....
Sila jawab soalan yang kedua pula iaitu BAGAIMANA untuk memastikan perniagaan itu 100% UNTUNG? Apakah faktor2 yang perlu difikirkan sebelum dan semasa juga setelah perniagaan itu dimulakan?
- sebelum:
i. lokasi yang dipilih dekat dengan jalan raya untuk memudahkan pencarian tempat sewaan.
ii. jauh dari tempat sewa motorsikal yang lain..(elak persaingan harga)
iii. dekat dengan rumah sewa..(orang yang duduk orang sewa kebanyakan tiada kenderaan).
semasa:
i. bayaran dibuat setelah mendapat gaji (pekerja) & elaun (pelajar).
ii. servis percuma motosikal sebulan sekali.
iii. motosikal ditarik balik apabila 3 bulan tidak dibayar berturut-turut.
setelah:
i. memeriksa dan menggantikan komponen motosikal yang telah rosak.
ii. memastikan perkhidmatan yang terbaik untuk penyewa.
(mohd farid & muhd zulhilmi)
ASSIGMENT 3
Sila jawab soalan yang kedua pula iaitu BAGAIMANA untuk memastikan perniagaan itu 100% UNTUNG? Apakah faktor2 yang perlu difikirkan sebelum dan semasa juga setelah perniagaan itu dimulakan?
- sebelum:
i. lokasi yang dipilih dekat dengan jalan raya untuk memudahkan pencarian tempat sewaan.
ii. jauh dari tempat sewa motorsikal yang lain..(elak persaingan harga)
iii. dekat dengan rumah sewa..(orang yang duduk orang sewa kebanyakan tiada kenderaan).
semasa:
i. bayaran dibuat setelah mendapat gaji (pekerja) & elaun (pelajar).
ii. servis percuma motosikal sebulan sekali.
iii. motosikal ditarik balik apabila 3 bulan tidak dibayar berturut-turut.
setelah:
i. memeriksa dan menggantikan komponen motosikal yang telah rosak.
ii. memastikan perkhidmatan yang terbaik untuk penyewa.
(mohd farid & muhd zulhilmi)
ASSIGMENT 3
Apakah definisi teori multi modality? apakah yang dimaksudkan multi modality instruction
Teori multimodaliti adalah sub lapangan baru yang pesat membangun dalam kajian komunikasi bagi penerangan linguistik dalam pelbagai kaedah berkomunikasi dalam menyampaikan kepelbagaian maklumat melalui deria manusia - daripada imej atau tulisan kepada bunyi/muzik, realistik, dan audio visual. Menggunakan kaedah variasi yang sangat berbeza untuk mewakili maklumat dalam medium fizikal yang sama dan dengan itu akan dianggap oleh sistem deria manusia yang sama. Sebagai contoh, cahaya sebagai medium fizikal dan penglihatan sebagai deria manusia yang sepadannya di mana dengan penggunaan deria penglihatan untuk melihat teks bahasa, imej grafik, ekspresi muka, isyarat, dan banyak lagi adalah kaedah yang berbeza untuk perwakilan maklumat dalam medium fizikal yang sama.
Multimodality instruction dari segi pembelajaran adalah memberi maklumat yang penting dan tugasan dalam format kedua-dua lisan dan bertulis untuk membantu menggalakkan akses kepada kandungan kursus. Satu pendekatan multi-modality merupakan arahan yang membantu pelajar-pelajar dalam mencari modaliti yang konsisten dengan kekuatan pembelajaran mereka. Sebagai contoh, Sukatan Komprehensif: Satu sukatan pelajaran yang komprehensif dengan kenyataan yang digariskan dengan jelas mengenai jangkaan berguna kepada pelajar-pelajar yang memerlukan bantuan dengan struktur dan organisasi yang sesuai dengan kecerdasan kognitif mereka. Contoh lain, Nota berpandu di Web: Menyediakan pelajar dengan nota berpandu bahawa mereka boleh mengakses melalui laman web sebelum ke kelas membantu mereka dengan memberi tumpuan kepada bahan yang sesuai. Ia akan membantu mereka untuk belajar dengan lebih berkesan di dalam kelas serta mengambil nota yang baik.
ASSIGMENT 4
Teori multimodaliti adalah sub lapangan baru yang pesat membangun dalam kajian komunikasi bagi penerangan linguistik dalam pelbagai kaedah berkomunikasi dalam menyampaikan kepelbagaian maklumat melalui deria manusia - daripada imej atau tulisan kepada bunyi/muzik, realistik, dan audio visual. Menggunakan kaedah variasi yang sangat berbeza untuk mewakili maklumat dalam medium fizikal yang sama dan dengan itu akan dianggap oleh sistem deria manusia yang sama. Sebagai contoh, cahaya sebagai medium fizikal dan penglihatan sebagai deria manusia yang sepadannya di mana dengan penggunaan deria penglihatan untuk melihat teks bahasa, imej grafik, ekspresi muka, isyarat, dan banyak lagi adalah kaedah yang berbeza untuk perwakilan maklumat dalam medium fizikal yang sama.
Multimodality instruction dari segi pembelajaran adalah memberi maklumat yang penting dan tugasan dalam format kedua-dua lisan dan bertulis untuk membantu menggalakkan akses kepada kandungan kursus. Satu pendekatan multi-modality merupakan arahan yang membantu pelajar-pelajar dalam mencari modaliti yang konsisten dengan kekuatan pembelajaran mereka. Sebagai contoh, Sukatan Komprehensif: Satu sukatan pelajaran yang komprehensif dengan kenyataan yang digariskan dengan jelas mengenai jangkaan berguna kepada pelajar-pelajar yang memerlukan bantuan dengan struktur dan organisasi yang sesuai dengan kecerdasan kognitif mereka. Contoh lain, Nota berpandu di Web: Menyediakan pelajar dengan nota berpandu bahawa mereka boleh mengakses melalui laman web sebelum ke kelas membantu mereka dengan memberi tumpuan kepada bahan yang sesuai. Ia akan membantu mereka untuk belajar dengan lebih berkesan di dalam kelas serta mengambil nota yang baik.
ASSIGMENT 4
Sila respon untuk isu ini pula
i) Cuba kaitkan penggunaan video dan stail pembelajaran
ii) cuba kaitkan penggunaan video dengan ubiquitous learning
iii) cuba kaitkan penggunaan video dengan HOTS (higher order thinking skills)
iv) cuba kaitkan penggunaan video dengan kemahiran sosial pelajar.
v) cuba kaitkan penggunaan video dengan peningkatan kesedaran
i) Cuba kaitkan penggunaan video dan stail pembelajaran
V.A.R. K. iaitu Visual, Auditory, Read and Kinesthetic (learning styles)
Penggunaan video semestinya mengaplikasikan kesemua VARK stail, dengan menvisualkan content pelajaran, berserta audionya dengan boleh juga menayangkan isi pelajaran dalam bentuk tulisan dan kinestatis semestinya memalui pergerakan dalam video tersebut.
ii) cuba kaitkan penggunaan video dengan ubiquitous learning
penggunaan live video merupakan ubiquitous learning contohnya menggunakan video comferess bagi melakukan kuliah secara maya di mana pengajarnya berada jauh yang hanya berhubung melalui video yang boleh berpusatkan guru atau pelajar itu sendiri dengan perbincangan di antara mereka walaupun berada berlainan tempat.
iii) cuba kaitkan penggunaan video dengan HOTS (higher order thinking skills)
Penggunaan video dengan HOTS adalah memaparkan video HOTS dari negara lain bagi memupuk HOTS dikalangan pelajar. Pelajar boleh menvisualkan semua pelajaran dengan baik maka mampu meningkatkan kemahiran berfikir mereka dengan mengaplikasikan dalam kehidupan seharian seperti menganalisis, menyelesaikan masalah, merangcang dan melaksanakan proses pemikiran.
iv) cuba kaitkan penggunaan video dengan kemahiran sosial pelajar
kemahiran sosial pelajar boleh ditingkatkan dengan menggunakan live video dengan melakukan video conferen dengan pelajar luar negara. Disamping menambah pengetahuan dari pelajar luar malah boleh meningkatkan kemahiran sosial pelajar. Boleh juga meningkatkan motivasi diri dengan berkongsi maklumat dan ilmu dari negara lain.
v) cuba kaitkan penggunaan video dengan peningkatan kesedaran
meningkatkan kesedaran dengan memaparkan vedio kehidupan masyarakat yang daif atau masalah yang berlaku diluar bagi memberi kesedaran diri kepada pelajar dengan mengambil iktibar segala yang telah mereka tontonkan utuk diamalkan atau dijauhi.
ASSIGMENT 5
i) Cuba kaitkan penggunaan video dan stail pembelajaran
ii) cuba kaitkan penggunaan video dengan ubiquitous learning
iii) cuba kaitkan penggunaan video dengan HOTS (higher order thinking skills)
iv) cuba kaitkan penggunaan video dengan kemahiran sosial pelajar.
v) cuba kaitkan penggunaan video dengan peningkatan kesedaran
i) Cuba kaitkan penggunaan video dan stail pembelajaran
V.A.R. K. iaitu Visual, Auditory, Read and Kinesthetic (learning styles)
Penggunaan video semestinya mengaplikasikan kesemua VARK stail, dengan menvisualkan content pelajaran, berserta audionya dengan boleh juga menayangkan isi pelajaran dalam bentuk tulisan dan kinestatis semestinya memalui pergerakan dalam video tersebut.
ii) cuba kaitkan penggunaan video dengan ubiquitous learning
penggunaan live video merupakan ubiquitous learning contohnya menggunakan video comferess bagi melakukan kuliah secara maya di mana pengajarnya berada jauh yang hanya berhubung melalui video yang boleh berpusatkan guru atau pelajar itu sendiri dengan perbincangan di antara mereka walaupun berada berlainan tempat.
iii) cuba kaitkan penggunaan video dengan HOTS (higher order thinking skills)
Penggunaan video dengan HOTS adalah memaparkan video HOTS dari negara lain bagi memupuk HOTS dikalangan pelajar. Pelajar boleh menvisualkan semua pelajaran dengan baik maka mampu meningkatkan kemahiran berfikir mereka dengan mengaplikasikan dalam kehidupan seharian seperti menganalisis, menyelesaikan masalah, merangcang dan melaksanakan proses pemikiran.
iv) cuba kaitkan penggunaan video dengan kemahiran sosial pelajar
kemahiran sosial pelajar boleh ditingkatkan dengan menggunakan live video dengan melakukan video conferen dengan pelajar luar negara. Disamping menambah pengetahuan dari pelajar luar malah boleh meningkatkan kemahiran sosial pelajar. Boleh juga meningkatkan motivasi diri dengan berkongsi maklumat dan ilmu dari negara lain.
v) cuba kaitkan penggunaan video dengan peningkatan kesedaran
meningkatkan kesedaran dengan memaparkan vedio kehidupan masyarakat yang daif atau masalah yang berlaku diluar bagi memberi kesedaran diri kepada pelajar dengan mengambil iktibar segala yang telah mereka tontonkan utuk diamalkan atau dijauhi.
ASSIGMENT 5
Apakah kekangan jika kita menggunakan video dalam kelas?
Apakah kekangan jika kita menggunakan video dalam kelas?
Kekangan yang mungkin dihadapi adalah dengan masa penyediaan video tersebut,contohnya video conferen perlu memastikan berada d hadapan computer pada waktu yang sama, misalannya jika waktu video conferen di England jam 8 malam maka di Malaysia mesti berada di hadapan computer jam 12 malam.
Kekangan peralatan pula, jika di kawasan pendalaman, kemudahan peralatan menjadi kekangan utama kerana bekalan elektrik yang terhad, LCD tidak mengcukupi dan sisitem audio yang kurang sempurna.
Perangcangan juga merupakan kekangan kerana tanpa perancangan yang baik, hasil pembelajaran tidak dapat di sampaikan dengan sempurna maka objektifnya tidak tercapai.
Semesti peralatan bagi penayangan video ini sangat mahal. Jika tiada peruntukan dari pihak kementerian, maka kaedah penayangan video ini tidak dapat dijalankan dengan sempurna.
Apakah kekangan jika kita menggunakan video dalam kelas?
Kekangan yang mungkin dihadapi adalah dengan masa penyediaan video tersebut,contohnya video conferen perlu memastikan berada d hadapan computer pada waktu yang sama, misalannya jika waktu video conferen di England jam 8 malam maka di Malaysia mesti berada di hadapan computer jam 12 malam.
Kekangan peralatan pula, jika di kawasan pendalaman, kemudahan peralatan menjadi kekangan utama kerana bekalan elektrik yang terhad, LCD tidak mengcukupi dan sisitem audio yang kurang sempurna.
Perangcangan juga merupakan kekangan kerana tanpa perancangan yang baik, hasil pembelajaran tidak dapat di sampaikan dengan sempurna maka objektifnya tidak tercapai.
Semesti peralatan bagi penayangan video ini sangat mahal. Jika tiada peruntukan dari pihak kementerian, maka kaedah penayangan video ini tidak dapat dijalankan dengan sempurna.
ASSIGMENT 6
Bagaimana mengguna video dalam kelas? sebelum, semasa dan selepas
Sebelum
Guru menyediakan RPH bagi melihat rangkuman pelajaran pada masa tersebut
Menyediakan video yang mempunyai kaitan dalam RPH
Memastikan semua peralatan bagi penayangan video dalam keadaan baik dan sedia digunakan pada masanya.
Menayangkan video sepenuhnya menggunakan peralatan bagi mengelak masalah teknikal yang timbul semasa penayangan nanti.
Meminta pelajar berada di tempat penayangan sebelum tayangan di jalankan.
Semasa
Pelajar telah berada di tempat tayangan
Guru melaksanakan tayangan seperti yang telah dirancangkan
Semua visual,audio dan kinestetik berjalan dengan lancer.
Memastikan tiada masalah teknikal yang berlaku
Selepas
Meminta pelajar memberi maklum balas berkaitan dengan penayangan video tersebut.
Mengatasi masalah yang timbul
Menambah baik proses p&p pada masa yang akan dating berdasarkan maklum balas ppelajar.
ASSIGMENT 7
Sebelum
Guru menyediakan RPH bagi melihat rangkuman pelajaran pada masa tersebut
Menyediakan video yang mempunyai kaitan dalam RPH
Memastikan semua peralatan bagi penayangan video dalam keadaan baik dan sedia digunakan pada masanya.
Menayangkan video sepenuhnya menggunakan peralatan bagi mengelak masalah teknikal yang timbul semasa penayangan nanti.
Meminta pelajar berada di tempat penayangan sebelum tayangan di jalankan.
Semasa
Pelajar telah berada di tempat tayangan
Guru melaksanakan tayangan seperti yang telah dirancangkan
Semua visual,audio dan kinestetik berjalan dengan lancer.
Memastikan tiada masalah teknikal yang berlaku
Selepas
Meminta pelajar memberi maklum balas berkaitan dengan penayangan video tersebut.
Mengatasi masalah yang timbul
Menambah baik proses p&p pada masa yang akan dating berdasarkan maklum balas ppelajar.
ASSIGMENT 7
Assignment manipulatives
1. Dapatkan satu contoh manipulasi yang anda boleh gunakan untuk pengajaran. Kemukakan manipulasi dan huraian tentang bagaimana anda akan menggunakannya, termasuk objektif.
Saya akan menggunakan teknik manipulasi objek sebenar (real objek) untuk pengajaran saya.
Saya memilih subjek sains, dalam bab biodiversiti subtajuk amfibia. Saya akan menggunakan teknik ini dengan mengenal organ dalaman seekor katak.
Objektif pembelajaran: pelajar akan
1. Menamakan sekurang-kurangnya 4 daripada 8 organ dalaman seekor katak.
2. Mengenal pasti 4 daripada 8 kedudukan yang sebenar organ dalaman seekor katak.
3. Menganalisa fungsi dan peranan 4 daripada 8 organ dalaman seekor katak.
Saya akan meminta pelajar untuk melakukan pembedahan terhadap seekor katak yang masih hidup. Pelajar akan melakukannya dengan teknik yang telah diajar sebelumnya. Setelah melakukan pembedahan, pelajar akan diberi 8 senarai organ dalaman katak untuk dikenal pasti pada katak yang telah dibedah. Pelajar boleh melihat bentuk sebenar dan boleh merasa setiap organ dalaman katak tersebut. Pelajar akan meneliti bahagian organ yang sebenar dan menamakan setiap organ yang dilihat. Kemudian pelajar akan melabelkannya untuk mengetahui kedudukannya yang sebenarnya menggunakan senarai yang telah disediakan. Pelajar akan diberi tugasan bagi mencari fungsi bagi setiap organ dalaman katak yang telah dinyatakan.
2. Rancang satu pengajaran yang akan merangkumi perjalanan medan (sebenar atau maya). Cari sekurang-kurangnya satu laman sesawang di dunia yang boleh menjadi tempat untuk melawat sebagai perjalanan medan maya dalam pelajaran anda.
http://commtechlab.msu.edu/sites/dlc-me/zoo/ laman sesawang ini merupakan zoo mikroorganisma yang boleh membantu pelajar mempelajari habitat sebenar mikroorganisma di sekeliling kita. Pelajar akan mengetahui mikroorganisma yang boleh hidup di tempat kering, panas, lembap, air dan di udara. Hal ini akan membantu guru untuk memberi lebih pemahaman kepada pelajar tentang kehidupan mikroorganisma.
Saya merancang untuk pengajaran Biologi Tingkatan 4 yang menerangkan berkaitan Mikroorganisma. Saya akan menerangkan kepada pelajar apa itu Mikroorganisma. Kemudian menerangkan habitat dan lokasi yang mempunyai mikroorganisma. Kemudian saya akan meminta pelajar untuk melayari laman sesawang http://commtechlab.msu.edu/sites/dlc-me/zoo/ bagi melawat kawasan yang mempunyai kepelbagaian mikro organisma ini. Saya akan meminta pelajar mencari mikroorganisma yang hidup di dalam beberapa kawasan. Pelajar akan menerangkan habitat yang diduduki oleh mikroorganisma tersebut.
1. Dapatkan satu contoh manipulasi yang anda boleh gunakan untuk pengajaran. Kemukakan manipulasi dan huraian tentang bagaimana anda akan menggunakannya, termasuk objektif.
Saya akan menggunakan teknik manipulasi objek sebenar (real objek) untuk pengajaran saya.
Saya memilih subjek sains, dalam bab biodiversiti subtajuk amfibia. Saya akan menggunakan teknik ini dengan mengenal organ dalaman seekor katak.
Objektif pembelajaran: pelajar akan
1. Menamakan sekurang-kurangnya 4 daripada 8 organ dalaman seekor katak.
2. Mengenal pasti 4 daripada 8 kedudukan yang sebenar organ dalaman seekor katak.
3. Menganalisa fungsi dan peranan 4 daripada 8 organ dalaman seekor katak.
Saya akan meminta pelajar untuk melakukan pembedahan terhadap seekor katak yang masih hidup. Pelajar akan melakukannya dengan teknik yang telah diajar sebelumnya. Setelah melakukan pembedahan, pelajar akan diberi 8 senarai organ dalaman katak untuk dikenal pasti pada katak yang telah dibedah. Pelajar boleh melihat bentuk sebenar dan boleh merasa setiap organ dalaman katak tersebut. Pelajar akan meneliti bahagian organ yang sebenar dan menamakan setiap organ yang dilihat. Kemudian pelajar akan melabelkannya untuk mengetahui kedudukannya yang sebenarnya menggunakan senarai yang telah disediakan. Pelajar akan diberi tugasan bagi mencari fungsi bagi setiap organ dalaman katak yang telah dinyatakan.
2. Rancang satu pengajaran yang akan merangkumi perjalanan medan (sebenar atau maya). Cari sekurang-kurangnya satu laman sesawang di dunia yang boleh menjadi tempat untuk melawat sebagai perjalanan medan maya dalam pelajaran anda.
http://commtechlab.msu.edu/sites/dlc-me/zoo/ laman sesawang ini merupakan zoo mikroorganisma yang boleh membantu pelajar mempelajari habitat sebenar mikroorganisma di sekeliling kita. Pelajar akan mengetahui mikroorganisma yang boleh hidup di tempat kering, panas, lembap, air dan di udara. Hal ini akan membantu guru untuk memberi lebih pemahaman kepada pelajar tentang kehidupan mikroorganisma.
Saya merancang untuk pengajaran Biologi Tingkatan 4 yang menerangkan berkaitan Mikroorganisma. Saya akan menerangkan kepada pelajar apa itu Mikroorganisma. Kemudian menerangkan habitat dan lokasi yang mempunyai mikroorganisma. Kemudian saya akan meminta pelajar untuk melayari laman sesawang http://commtechlab.msu.edu/sites/dlc-me/zoo/ bagi melawat kawasan yang mempunyai kepelbagaian mikro organisma ini. Saya akan meminta pelajar mencari mikroorganisma yang hidup di dalam beberapa kawasan. Pelajar akan menerangkan habitat yang diduduki oleh mikroorganisma tersebut.
ASSIGMENT 8
Jawab lima soalan ini dengan ringkas sahaja ya....
1) apa kah yang dimaksudkan dengan video literasi?
2) Nyatakan lima konsep utama menonton dan menghasilkan video.
3) Terangkan bagaimana pembelajaran pelajar dipertingkatkan dengan aplikasi video?
4) Senaraikan dan terangkan bagaimana empat jenis video dalam pendidikan menyokong pembelajaran pelajar?
5) Nyatakan proses untuk memilih dan menilai video bagi penggunaan video dalam bilik darjah.
Selamat Membaca, Memahami dan Menjawab.... Peace
1. Mana-mana format media elektronik yang menggunakan “gambar bergerak” untuk membentangkan mesej boleh dirujuk sebagai video. Dalam teks ini, kita menggunakan istilah untuk merujuk kepada storan elektronik imej bergerak. Literasi Video merangkumi pengetahuan dan kemahiran yang diperlukan untuk “mengambil” atau bermakna melihat video serta untuk menghasilkan video.
Lima konsep teras asas untuk memahami literasi video: (1) seorang pengarang membina mesej; (2) format adalah unik untuk setiap mesej; (3) setiap penonton menafsirkan mesej yang berbeza; (4) mata pandangan dan nilai-nilai adalah sebahagian daripada setiap mesej; dan (5) kebanyakan mesej dianjurkan untuk mempromosikan tujuan tertentu.
2. i) Proses menonton boleh berpandukan dengan bertanya soalan menangani 5 konsep teras iaitu
a. Siapakah yang menciptakan mesej ini?
b. Apakah teknik kreatif yang digunakan untuk menarik perhatian saya ?
c. Bagaimana mungkin pelbagai orang memahami mesej ini dengan cara yang berbeza ?
d. Apakah nilai, gaya hidup, dan pandangan yang diwakili atau ditinggalkan?
e. Apakah tujuan mesej?
ii) konsep teras dengan soalan-soalan utama untuk membimbing pelajar menghasilkan video.
a. Apa yang saya karang?
b. Adakah MESEJ mencerminkan pemahaman dalam format, kreativiti dan Teknologi?
c. Adakah MESEJ saya menarik dan mempersona untuk penonton Sasaran saya?
d. Adakah saya jelas dan konsisten dirangka nilai, gaya Hidup, dan pandangan dalam MESEJ saya?
e. Adakah mesej saya disampaikan dengan berkesan?
3. Sifat kepelbagaian video menjadikan ia menjadi satu sumber yang sangat baik dalam pendidikan untuk mengembangkan pembelajaran pelajar dalam empat domain utama: kognitif, afektif, psikomotor dan interpersonal.
i) Domain Kognitif
Pelajar boleh menilai kejadian-kejadian sejarah dan merakam hal-hal yang sedang terjadi. Warna, suara dan gerak membuatnya menjadi hidup. Video dapat menambah apa yang ada di buku teks dengan memperlihatkan proses, hubungan dan teknik. Pelajar dapat memahami isi kandungan buku jika ada hubungan dengan video yang ditayangkan. Pelajar akan membaca buku terlebih dahulu sebagai pengenalan pada suatu topik dan menggunakan video untuk membuat pelajar tertarik membaca topik tersebut.
ii) Domain Afektif
Bila ada unsur perasaan atau hasrat untuk pembelajaran yang efektif, biasanya video boleh berfungsi dengan baik. Mesej atau pesanan dramatik pada video boleh mempengaruhi sikap pelajar kerana potensinya yang besar untuk mempengaruhi perasaan, video boleh digunakan untuk membentuk peribadi dan sikap sosial pelajar terbabit.
iii) Domain psikomotor
Video sangat bagus untuk menunjukkan cara penggunaan sesuatu alatan. Demonstrasi boleh jadi lebih mudah dengan video dibandingkan dengan praktikal. Jika guru mengajar dengan langkah demi langkah sesuatu proses, guru akan menggunakan masa yang sebenarnya dengan hanya sekali sahaja, tetapi dengan video, guru boleh mempercepatkan proses yang lama atau memperlambat serta mengulang semula untuk menunjukkan proses secara terperinci.
iv) Domain interpersonal
Dalam perhubungan interpersonal, video akan memberikan kesempatan kepada pelajar untuk membincangkan tentang apa yang telah mereka saksikan bersama sama. Misalnya tentang perbincangan penyelesaian sesuatu konflik dan hubungan antara mereka, mereka boleh saling menilai dan menganalisis sebelum serta selepas menyaksikan tayangan video tersebut.
4. i) Bidang Lawatan Maya (Field Trip Virtual)
Video dapat membawa pelajar ke tempat yang tidak mungkin didatangi. Kita boleh “pergi” ke tempat seperti hutan Afrika, ke kutub dan sebagainya dengan hanya melihat video. Video akan memberi maklumat yang lebih lagi daripada membaca artikel, melayari internet atau mendengar kuliah.
ii) Dokumentari (Documentary)
Video adalah media utama untuk mendokumentasikan kejadian sebenar dan boleh dibawa masuk ke dalam kelas. Dokumentari berkaitan fakta yang bukannya fiksyen yang direka. Ia menceritakan perkara yang sebenarnya berlaku di sesuatu kawasan atau adat istiadat sesuatu kaum.
iii) Pelakonan (Dramatization)
Video memiliki kekuatan untuk membawa pelajar terpesona pada “drama kehidupan” tentang manusia yang belum pernah mereka lihat dengan sendirinya. Misalnya dengan melihat tayangan bagaimana forensik digunakan dalam menyiasat sesuatu kes jenayah.
iv) Video Cerita (Video Storytelling)
Kita suka mendengar cerita. Cerita boleh menghibur serta berpengetahuan. Kemahiran bercerita penting untuk mengembangkan pelajar dari segenap peringkat umur. Video cerita boleh membuat pelajar menjadi lebih kreatif, mengembangkan kecekapan dalam literasi visual, kemahiran menulis, dan menghasilkan video. Tujuannya adalah untuk menggalakkan pelajar mengekspresikan idea untuk bercerita. Dalam proses ini, pelajar boleh saling belajar antara satu sama lain.
5. Langkah pertama untuk mengintegrasikan sumber-sumber yang berguna adalah untuk mencari video yang langsung sejajar dan menyokong pencapaian objektif pelajaran guru. Langkah kedua adalah untuk menilai video yang dipilih untuk memastikan bahawa ia sebenarnya menjajarkan kepada matlamat guru dan akan memenuhi keperluan pelajar guru.
i) Mencari Video. Dalam tetapan yang pendidikan, guru boleh meng akses pelbagai video pendidikan daripada pelbagai sumber. Dalam sesebuah negara dari sekolah hampir berjumlah lebih daripada satu juta guru menyediakan akses dalam talian kepada lebih 80, 000 video penerokaan digital pendidikan. Perpustakaan sekolah mempunyai media pakar merupakan sumber utama untuk mencari video yang dimiliki sama ada oleh pihak sekolah, daerah, atau pusat sumber serantau.
ii) Menilai video Setelah guru memilih beberapa video yang berpotensi untuk di gunakan, guru akan menggunakan alat penilaian untuk menilai kewajaran video dengan pelajaran guru tersebut. Beberapa sekolah dan laman web guru di atas talian menawarkan borang penilaian yang standard hingga penilaian teliti melibatkan pelbagai faktor kepada orang lain. Satu penilaian yang baik dan ringkas cukup untuk tidak memburukkan video tersebut tetapi cukup untuk membantu guru memilih bahan-bahan yang akan meningkatkan pembelajaran pelajar. Dalam beberapa kes, hasil penilaian akan membantu dalam membuat keputusan ke atas pembelian atau penyewaan tajuk-tajuk tertentu.
ASSIGMENT 9
Sila refleks tentang proses dan ciri-ciri reka cipta visual
Visual hanya akan mempunyai fungsi komunikasi jika mempunyai ciri-ciri berikut:
1. Mudah dan jelas dibaca / difahami
2. Mesej mudah ditafsir. Jika terlalu senang, pelajar tidak memberi perhatian pada visual
3. Mendorong interaksi yang aktif antara pelajar, guru dan maksud yang terdapat dalam visual
4. Membantu menfokuskan perhatian kepada maksud yang terdapat dalam visual
Proses untuk menghasilkan visual adalah..
1.Arrangement
First you must decide which elements to include in your visual. Then you ready to consider its overall "look" or Arrangement.
2.Balance
A psychological scene of equilibrium, or balance, is achieved when the "weight" of the elements in visual is equally distributed on each side of an axis, either horizontally or vertically or both. when the design is repeated on both sides, the balance is symmetrical, or formal.
3.Color
when choosing color scheme for visual, consider the harmoniousness of the colors. the color wheel is useful in helping us understand the relationships among the colors of visible spectrum.
4.Legibility
a visual cannot do they job unless all viewer can see the words and images. It's surprising hoe often this simple rule is broken. This applies to printed materials, projected visuals, and displays.
5.Appeal
Your visual has no chance of having an effect unless it captures and holds the viewer's attention. There are several techniques to provide appeal: style, surprise, texture and interaction.
6.Universal Design
When designing visuals, teachers need to use the principles of universe design to assist them in making the visuals useful to as many as possible regardless or their age, ability, or subject area.
Berkaitan dengan kaedah menggunakan elemen-elemen grafik agar visual menjadi menarik. Terdapat enam prinsip reka bentuk visual.
i. Simplisiti
• Sesuatu rekaan haruslah memungkinkan kefahaman yang cepat dan jelas
• Sesuatu hasil mestilah nampak mudah dibaca atau difahami tetapi masih boleh menarik perhatian
ii. Dominan
• Pusat penumpuan atau minat
• Dalam sesuatu rekaan visual, objek atau item utama mesti ditonjolkan agar dibaca maksud dengan
• Terdapat pelbagai cara untuk mencapai dominan
• Rule of Third
• Warna dan bentuk yang kontras
• Saiz yang lebih besar
• Menggunakan anak panah menunjukkan ke arah item utama
• Menggunakan garis yang menunjuk item utama
• Mewujudkan gerakan
• Menggunakan lampu atau cahaya memancar
•
iii. Pola
• Berkaitan dengan soal susunan item-item dalam sesuatu rekaan visual.
• Aspek susunan ini amat dititikberatkan kerana ia dapat
• Menarik penglihatan mata ke arah item utama
• Menggerakkan penglihatan mata kepada keseluruhan visual dalam arah yang betul
• Mengekalkan penglihatan mata dan seterusnya mengikuti aliran persembahan sampai ke titik akhir
• * Kesimpulannya, pola bermakna penyusunan elemen-elemen visual bagi menarik dan mengekalkan perhatian penonoton / pembaca dan sekaligus memandu mereka maksud yang terkandung dalam visual
iv. Seimbang
• Keseimbangan perlu dalam rekaan sesuatu visual
• Elemen grafik disusun seimbang agar mempunyai daya penarik dan keselesaan mata memandang
• Terdapat dua jenis seimbang
• Seimbang formal : seimbang yang sama atau simetri di antara kedua- bahagian kiri dan kanan atau atas dan bawah
• Seimbang tidak formal : bermakna pembahagian yang tidak sama rata.
v. Variasi
• Variasi menyokong pola untuk meningkatkan tarikan terhadap visual
• Penggunaan elemen-elemen dalam sesuatu komposisi dapat menjadikan visual seolah-olah hidup
vi. Harmoni
• Memberikan rasa yakin dan pasti kepada penonton/ pembaca apabila melihat gabungan elemen-elemen grafik, aliran persembahan dan kesatuan mesej.
1) apa kah yang dimaksudkan dengan video literasi?
2) Nyatakan lima konsep utama menonton dan menghasilkan video.
3) Terangkan bagaimana pembelajaran pelajar dipertingkatkan dengan aplikasi video?
4) Senaraikan dan terangkan bagaimana empat jenis video dalam pendidikan menyokong pembelajaran pelajar?
5) Nyatakan proses untuk memilih dan menilai video bagi penggunaan video dalam bilik darjah.
Selamat Membaca, Memahami dan Menjawab.... Peace
1. Mana-mana format media elektronik yang menggunakan “gambar bergerak” untuk membentangkan mesej boleh dirujuk sebagai video. Dalam teks ini, kita menggunakan istilah untuk merujuk kepada storan elektronik imej bergerak. Literasi Video merangkumi pengetahuan dan kemahiran yang diperlukan untuk “mengambil” atau bermakna melihat video serta untuk menghasilkan video.
Lima konsep teras asas untuk memahami literasi video: (1) seorang pengarang membina mesej; (2) format adalah unik untuk setiap mesej; (3) setiap penonton menafsirkan mesej yang berbeza; (4) mata pandangan dan nilai-nilai adalah sebahagian daripada setiap mesej; dan (5) kebanyakan mesej dianjurkan untuk mempromosikan tujuan tertentu.
2. i) Proses menonton boleh berpandukan dengan bertanya soalan menangani 5 konsep teras iaitu
a. Siapakah yang menciptakan mesej ini?
b. Apakah teknik kreatif yang digunakan untuk menarik perhatian saya ?
c. Bagaimana mungkin pelbagai orang memahami mesej ini dengan cara yang berbeza ?
d. Apakah nilai, gaya hidup, dan pandangan yang diwakili atau ditinggalkan?
e. Apakah tujuan mesej?
ii) konsep teras dengan soalan-soalan utama untuk membimbing pelajar menghasilkan video.
a. Apa yang saya karang?
b. Adakah MESEJ mencerminkan pemahaman dalam format, kreativiti dan Teknologi?
c. Adakah MESEJ saya menarik dan mempersona untuk penonton Sasaran saya?
d. Adakah saya jelas dan konsisten dirangka nilai, gaya Hidup, dan pandangan dalam MESEJ saya?
e. Adakah mesej saya disampaikan dengan berkesan?
3. Sifat kepelbagaian video menjadikan ia menjadi satu sumber yang sangat baik dalam pendidikan untuk mengembangkan pembelajaran pelajar dalam empat domain utama: kognitif, afektif, psikomotor dan interpersonal.
i) Domain Kognitif
Pelajar boleh menilai kejadian-kejadian sejarah dan merakam hal-hal yang sedang terjadi. Warna, suara dan gerak membuatnya menjadi hidup. Video dapat menambah apa yang ada di buku teks dengan memperlihatkan proses, hubungan dan teknik. Pelajar dapat memahami isi kandungan buku jika ada hubungan dengan video yang ditayangkan. Pelajar akan membaca buku terlebih dahulu sebagai pengenalan pada suatu topik dan menggunakan video untuk membuat pelajar tertarik membaca topik tersebut.
ii) Domain Afektif
Bila ada unsur perasaan atau hasrat untuk pembelajaran yang efektif, biasanya video boleh berfungsi dengan baik. Mesej atau pesanan dramatik pada video boleh mempengaruhi sikap pelajar kerana potensinya yang besar untuk mempengaruhi perasaan, video boleh digunakan untuk membentuk peribadi dan sikap sosial pelajar terbabit.
iii) Domain psikomotor
Video sangat bagus untuk menunjukkan cara penggunaan sesuatu alatan. Demonstrasi boleh jadi lebih mudah dengan video dibandingkan dengan praktikal. Jika guru mengajar dengan langkah demi langkah sesuatu proses, guru akan menggunakan masa yang sebenarnya dengan hanya sekali sahaja, tetapi dengan video, guru boleh mempercepatkan proses yang lama atau memperlambat serta mengulang semula untuk menunjukkan proses secara terperinci.
iv) Domain interpersonal
Dalam perhubungan interpersonal, video akan memberikan kesempatan kepada pelajar untuk membincangkan tentang apa yang telah mereka saksikan bersama sama. Misalnya tentang perbincangan penyelesaian sesuatu konflik dan hubungan antara mereka, mereka boleh saling menilai dan menganalisis sebelum serta selepas menyaksikan tayangan video tersebut.
4. i) Bidang Lawatan Maya (Field Trip Virtual)
Video dapat membawa pelajar ke tempat yang tidak mungkin didatangi. Kita boleh “pergi” ke tempat seperti hutan Afrika, ke kutub dan sebagainya dengan hanya melihat video. Video akan memberi maklumat yang lebih lagi daripada membaca artikel, melayari internet atau mendengar kuliah.
ii) Dokumentari (Documentary)
Video adalah media utama untuk mendokumentasikan kejadian sebenar dan boleh dibawa masuk ke dalam kelas. Dokumentari berkaitan fakta yang bukannya fiksyen yang direka. Ia menceritakan perkara yang sebenarnya berlaku di sesuatu kawasan atau adat istiadat sesuatu kaum.
iii) Pelakonan (Dramatization)
Video memiliki kekuatan untuk membawa pelajar terpesona pada “drama kehidupan” tentang manusia yang belum pernah mereka lihat dengan sendirinya. Misalnya dengan melihat tayangan bagaimana forensik digunakan dalam menyiasat sesuatu kes jenayah.
iv) Video Cerita (Video Storytelling)
Kita suka mendengar cerita. Cerita boleh menghibur serta berpengetahuan. Kemahiran bercerita penting untuk mengembangkan pelajar dari segenap peringkat umur. Video cerita boleh membuat pelajar menjadi lebih kreatif, mengembangkan kecekapan dalam literasi visual, kemahiran menulis, dan menghasilkan video. Tujuannya adalah untuk menggalakkan pelajar mengekspresikan idea untuk bercerita. Dalam proses ini, pelajar boleh saling belajar antara satu sama lain.
5. Langkah pertama untuk mengintegrasikan sumber-sumber yang berguna adalah untuk mencari video yang langsung sejajar dan menyokong pencapaian objektif pelajaran guru. Langkah kedua adalah untuk menilai video yang dipilih untuk memastikan bahawa ia sebenarnya menjajarkan kepada matlamat guru dan akan memenuhi keperluan pelajar guru.
i) Mencari Video. Dalam tetapan yang pendidikan, guru boleh meng akses pelbagai video pendidikan daripada pelbagai sumber. Dalam sesebuah negara dari sekolah hampir berjumlah lebih daripada satu juta guru menyediakan akses dalam talian kepada lebih 80, 000 video penerokaan digital pendidikan. Perpustakaan sekolah mempunyai media pakar merupakan sumber utama untuk mencari video yang dimiliki sama ada oleh pihak sekolah, daerah, atau pusat sumber serantau.
ii) Menilai video Setelah guru memilih beberapa video yang berpotensi untuk di gunakan, guru akan menggunakan alat penilaian untuk menilai kewajaran video dengan pelajaran guru tersebut. Beberapa sekolah dan laman web guru di atas talian menawarkan borang penilaian yang standard hingga penilaian teliti melibatkan pelbagai faktor kepada orang lain. Satu penilaian yang baik dan ringkas cukup untuk tidak memburukkan video tersebut tetapi cukup untuk membantu guru memilih bahan-bahan yang akan meningkatkan pembelajaran pelajar. Dalam beberapa kes, hasil penilaian akan membantu dalam membuat keputusan ke atas pembelian atau penyewaan tajuk-tajuk tertentu.
ASSIGMENT 9
Sila refleks tentang proses dan ciri-ciri reka cipta visual
Visual hanya akan mempunyai fungsi komunikasi jika mempunyai ciri-ciri berikut:
1. Mudah dan jelas dibaca / difahami
2. Mesej mudah ditafsir. Jika terlalu senang, pelajar tidak memberi perhatian pada visual
3. Mendorong interaksi yang aktif antara pelajar, guru dan maksud yang terdapat dalam visual
4. Membantu menfokuskan perhatian kepada maksud yang terdapat dalam visual
Proses untuk menghasilkan visual adalah..
1.Arrangement
First you must decide which elements to include in your visual. Then you ready to consider its overall "look" or Arrangement.
2.Balance
A psychological scene of equilibrium, or balance, is achieved when the "weight" of the elements in visual is equally distributed on each side of an axis, either horizontally or vertically or both. when the design is repeated on both sides, the balance is symmetrical, or formal.
3.Color
when choosing color scheme for visual, consider the harmoniousness of the colors. the color wheel is useful in helping us understand the relationships among the colors of visible spectrum.
4.Legibility
a visual cannot do they job unless all viewer can see the words and images. It's surprising hoe often this simple rule is broken. This applies to printed materials, projected visuals, and displays.
5.Appeal
Your visual has no chance of having an effect unless it captures and holds the viewer's attention. There are several techniques to provide appeal: style, surprise, texture and interaction.
6.Universal Design
When designing visuals, teachers need to use the principles of universe design to assist them in making the visuals useful to as many as possible regardless or their age, ability, or subject area.
Berkaitan dengan kaedah menggunakan elemen-elemen grafik agar visual menjadi menarik. Terdapat enam prinsip reka bentuk visual.
i. Simplisiti
• Sesuatu rekaan haruslah memungkinkan kefahaman yang cepat dan jelas
• Sesuatu hasil mestilah nampak mudah dibaca atau difahami tetapi masih boleh menarik perhatian
ii. Dominan
• Pusat penumpuan atau minat
• Dalam sesuatu rekaan visual, objek atau item utama mesti ditonjolkan agar dibaca maksud dengan
• Terdapat pelbagai cara untuk mencapai dominan
• Rule of Third
• Warna dan bentuk yang kontras
• Saiz yang lebih besar
• Menggunakan anak panah menunjukkan ke arah item utama
• Menggunakan garis yang menunjuk item utama
• Mewujudkan gerakan
• Menggunakan lampu atau cahaya memancar
•
iii. Pola
• Berkaitan dengan soal susunan item-item dalam sesuatu rekaan visual.
• Aspek susunan ini amat dititikberatkan kerana ia dapat
• Menarik penglihatan mata ke arah item utama
• Menggerakkan penglihatan mata kepada keseluruhan visual dalam arah yang betul
• Mengekalkan penglihatan mata dan seterusnya mengikuti aliran persembahan sampai ke titik akhir
• * Kesimpulannya, pola bermakna penyusunan elemen-elemen visual bagi menarik dan mengekalkan perhatian penonoton / pembaca dan sekaligus memandu mereka maksud yang terkandung dalam visual
iv. Seimbang
• Keseimbangan perlu dalam rekaan sesuatu visual
• Elemen grafik disusun seimbang agar mempunyai daya penarik dan keselesaan mata memandang
• Terdapat dua jenis seimbang
• Seimbang formal : seimbang yang sama atau simetri di antara kedua- bahagian kiri dan kanan atau atas dan bawah
• Seimbang tidak formal : bermakna pembahagian yang tidak sama rata.
v. Variasi
• Variasi menyokong pola untuk meningkatkan tarikan terhadap visual
• Penggunaan elemen-elemen dalam sesuatu komposisi dapat menjadikan visual seolah-olah hidup
vi. Harmoni
• Memberikan rasa yakin dan pasti kepada penonton/ pembaca apabila melihat gabungan elemen-elemen grafik, aliran persembahan dan kesatuan mesej.